nuffnang ads

Saturday 21 January 2012

ikan patin masak stail indon


Hari tu ada lebih ikan patin yang buat gulai tempoyakkan,aku duk google nak masak apa dengan yang baki tu.Sekali keluar resepi ikan patin masak indon.

Nama bukan maen masak cara indon tapi lebih kurang dengan singgang je pun.Huhu.

Bahan-bahan perapan:

1/2 kilo ikan patin dipotong
1 biji limau nipis
secubit garam

Cara-caranya:

Lumurkan ikan dengan garam dan perap dengan air perahan limau selama 30 minit

Bahan-bahan menumis:

1 biji bawang besar dikisar
3 ulas bawang putih dikisar
2 cm halia dikisar
1 cm kunyit hidup dikisar
2 cm lengkuas dikisar
4 biji buah keras (aku tak masukkan pun.Tapi dekat mesir ada jual yang serbuk,aku baru je tahu 3 4 hari lepas)
1 batang serai dipotong kecil dan dikisar
5 biji cili api dikisar
1 sudu ketumbar ditumbuk
3 sudu minyak untuk menumis
5 biji belimbing besi (aku tak masukkan.Mana nak cari belimbing besi dekat sini.huhu)
3 helai daun limau purut
2 batang serai dititik
2 keping asam gelugur
2 biji tomato dipotong 8
Garam gula secukup rasa

Cara-caranya:

1)Tumis semua bahan-bahan kisar sampai naek bau.
2)Masukkan air dan tunggu sehingga mendidih
3)Masukkan ikan yang telah diperap,serai yang dititik,daun limau purut,asam keping gula dan garam secukup rasa.
4)Bila ikan dah masak,masukkan tomato dan tutup api



Kalau nak pedas,boleh masukkan cili kedalam kuah.Sedap sangat resepi ni ada rasa masam dan pedas.Samapai 3 hari aku makan kuah ni.Haha..Masuk lif tekan sendiri.Hakhak...

No comments:

Post a Comment